Ocolești anumite ingrediente din produsele cosmetice, cauți formule cât mai naturale, dar te-ai gândit vreodată mai departe; ce se întâmplă cu recipientele pe care le golești?
În fiecare an, 8 milioane de tone de plastic ajung în oceane. Fotografiile cu animalele marine captive în ambalaje de plastic fac înconjurul rețelelor de socializare. Periodic, apar idei geniale de reciclare a plasticului, însă costurile ridicate împiedică punerea lor în practică. De ce discutăm despre asta într-un articol de frumusețe? Păi, mare parte dintre acele deșeuri provin din consumul de cosmetice ambalate în recipiente din plastic, care odată aruncate la întâmplare, contribuie la degradarea mediului. Îți mai spun doar că poluarea este unul dintre cei mai mari dușmani ai tenului, deci iată o legătură și mai strânsă între frumusețe și ecologie.
Ce putem face?
E greu să schimbi totul peste noapte, de la obiceiuri, preferințe și mentalități și până la ritualuri de frumusețe. Dar contează. Și poți începe prin a-ți alege cu grijă produsele de îngrijire. Pe rând. Începe cu periuța de dinți, continuă cu produsul de curățare a feței și apoi crema hidratantă. Apoi treci la produsele pentru corp și îngrijirea părului, și tot așa… Dacă fiecare femeie din lume ar face o singură schimbare de genul ăsta, introducând în ritualul său un produs al cărui ambalaj este biodegradabil sau reciclabil, cu siguranță ar însemna ceva.
Costă?
Dat fiind că produsele cu ambalaje prietenoase cu mediul sunt de cele mai multe ori formule naturale, fără conservanți, parabeni, coloranți, etc., este foarte probabil să te lovești de prețuri mai mari decât plătești în mod deosebit, comparabile chiar cu cele al brandurilor de lux. Însă, la fel ca și în cazul alimentelor, calitatea se plătește, beneficiile fiind cele care justifică diferența.
Foarte mulți producători consacrați vând deja astfel de produse prin intermediul retailerilor, farmaciilor, sau magazinelor proprii. În egală măsură, apar periodic branduri noi, locale și internaționale, care își „trădează” intențiile încă de la prima vedere, grație ambalajelor din sticlă inscripționate modest, ce amintesc de produsele vândute acum zeci de ani în drogherii. Au apărut și ambalaje în totalitate bio-degradabile, iar marii producători de cosmetice devin tot mai interesate să le adopte pentru a-și vinde responsabil formulele (Sulapac, un brand multi-premiat, fondat de două tinere din Finlanda, a semnat la un moment dat un acord cu casa Chanel).
Sticla e ok?
Este perfectă pentru produs, deoarece formula este protejată mai bine. Apoi, sticla poate fi reciclată de nenumărate ori, fără nicio pierdere, prin topire. Se estimează că, doar la nivelul Europei, prin reciclarea recipientelor din sticlă s-ar evita eliberarea a 7 milioane de tone de dioxid de carbon în atmosferă, din totalul emisiilor de CO2 rezultat din fabricarea sticlei de la zero (Cioburile de sticlă reciclate consumă doar 40% din energia necesară producerii de sticle din materiile prime de baza). Dar există și alte soluții ingenioase: unii producători de cosmetice „responsabile” primesc înapoi recipientele în care și-au vândut inițial formulele, pentru a le steriliza și reintroduce în circuit, diminuând astfel consumul. E doar o idee, însă fiecare măsură menită să reducă impactul asupra mediului merită salutată și, de ce nu, pusă în practică.
Foto: 123rf/Pixabay