Cu peste douăzeci de ani de experiență în media și PR, Raluca Mohora ne împărtășește din secretele acestei lumi pline de provocări și satisfacții.
„Îți trebuie foarte multă energie să faci acest job. Programul unui om care lucrează în media începe când începe și se termină când se termină.”
Cum a început „aventura” Tonic Advertising?
Chiar, bine zis „aventura”… A început pe negândite – într-o conjunctură la care nu visam, ca de altfel, toată viața mea. Nu am programat niciodată nimic, ci totul a fost din această intuiție a mea „știu eu că o să iasă bine”. Într-un final, s-a dovedit că era bună. Iar ideea și numele Tonic mi-au venit peste noapte, într-o noapte.
Ce servicii oferă agenția clienților săi?
Suntem o agenție boutique full service media & PR, asta înseamnă că oferim servicii media pe toate canalele media, iar în PR (unde lucrurile sunt mai vizibile și de impact), de la organizarea de evenimente, PR clasic sau social, aici incluzând și proiectele cu influenceri. După 24 de ani de muncă în publicitate, știu atât de mulți oameni, încât îmi place să zic în glumă „nici eu nu mai știu pe cine știu” 🙂
Am traversat o perioadă plină de incertitudini, businessul tău a fost afectat în acești ultimi ani?
Sigur că a fost… A fost printre primele domenii „lovite” de pandemie. Dar am primit totul cu calm, la rece și mi-am păstrat optimismul pentru că știu că nicio astfel de situație nu poate dura la nesfârșit și, ca în orice domeniu, important este să ai forța să îți revii.
Cât de mare este echipa pe care ai format-o și cum îți alegi colaboratorii/angajații, care sunt calitățile urmărite?
E o echipă micuță din doi oameni și patru colaboratori. Pentru mine e important să fie oameni serioși cu munca, dar să știe și să glumească sau să iasă seara la o petrecere.
Care sunt avantajele și dezavantajele în profesia aleasă?
Văd mai mult avantaje. Îmi pare o meserie foarte frumoasă, iar dacă o faci cu drag, nu simți greutățile sau le simți mai puțin. În plus, cunoști foarte mulți oameni, și mie îmi place să socializez și să îmbin munca cu relaxarea la o discuție sau petrecere.
Dezavantaj… nu știu ce să răspund. Mai degrabă, aș zice că este nu un dezavantaj, ci o certitudine: îți trebuie foarte multă energie să faci acest job. După cum ziceam într-o postare pe social media: „Programul unui om care lucrează în media începe când începe și se termină când se termină”. Adică, dacă ai impresia că la ora 18 ești acasă, este total greșit… poți ajunge la 12, 1 noaptea sau când o fi…
Există un lucru pe care-l iubești cu adevărat în ceea ce faci?
Da, îmi place să fac lucruri creative și mă bucur foarte tare când cei cu care lucrez îmi dau libertate să fac lucruri frumoase.
Lucrezi foarte mult cu imaginea, percepția și impactul. Cum combini aceste elemente într-o campanie de succes și care e cheia acestuia?
Așa este. Mai întâi de toate, nu am lăsat niciodată nimic „din mână”, fie și un text sau o poză… Mai schimb ceva, analizez până când iese cum trebuie. Nu dau drumul unei campanii fără să o verific de la ambalaje la culori. Până și fundițele pachetelor trebuie să arate frumos. Nu uit să mulțumesc fiecărui om care ajută. Mă enervez rar și sunt tolerantă. Cel mai mult mă enervez atunci când dau peste oameni lipsiți de bun simț, care efectiv îmi iau ideile cu nerușinare și le pun în practică.
Ipotetic vorbind, sunt cazuri în care clientul își dorește un drum în promovarea produsului, dar nu crezi în acea idee. Cum armonizezi părerea clientului cu ideea ta de succes a campaniei?
Da, este o întrebare foarte bună. Să știi că după atâția ani, văd lucrurile foarte clar și știu cum ar trebui să se facă implementarea diferitelor proiecte. Mi s-a întâmplat să nu fiu de acord cu ideile unora de implementare. Din fericire, în timp s-a văzut că o relație de calitate cu un client persistă dacă acesta ține cont de părerile unui specialist. În general, explic și discutăm până când găsim soluția cea mai bună de implementare versus buget.
Cât înseamnă asumarea în acest tip de afacere?
Înseamnă să fii deschis la nou și să evoluezi zi de zi. Înseamnă să te lupți cu niște condiții destul de vitrege de afaceri. Înseamnă muncă și dăruire, curaj și performanță.
Cum percepi evoluția pieței de advertising din România, făcând comparație cu ce se întâmplă în restul lumii?
La noi, oamenii din publicitate & media sunt foarte creativi și aș îndrăzni să zic că sunt creativi la costuri mult mai mici decât cele din afară. Sunt foarte pasionați și muncitori. Peste tot pe unde am lucrat înainte să mă ocup numai de Tonic Advertising, am întâlnit oameni foarte cool, pe tiparul omului dornic de socializat, dar și ambițios, încrezător și perseverent.
Care este campania pe care ai pus-o pe picioare și îți exaltă inima și acum, doar gândindu-te la ea?
Sincer, nu pot numi una anume pentru că, așa cum ziceam mai sus, fiecare campanie, mică sau mai mare, implică efort și atenție, iar implicarea este aceeași. Dacă avem o campanie cu buget mai mic, nu o neglijăm pentru că are un buget mai mic, ci facem lucrurile să iasă ca lumea.
Cum vezi deviza egalității de șanse? Crezi că funcționează în România?
Eu cred că ține de fiecare persoană în parte, bărbat sau femeie, fiecare om mic sau mare, dacă are tărie de caracter și muncește, în mod sigur, obține ce își dorește în viață. Știm cu toții multe femei capabile, în funcții de conducere…
Ești o persoană extrem de implicată pe plan profesional, cum împaci viața de familie și cariera?
Acum câțiva ani, când fetele erau mici, recunosc că mi-a fost foarte greu. Erau multe seri în care eu plecam și ele rămâneau acasă. Am avut sprijin prețios din partea familiei, și în special a mamei mele pe care am iubit-o, apreciat-o și stimat-o și atunci, dar însutit acum, când nu mai este. Acum îmi este mai ușor pentru că fetele sunt mari și le-am învățat independente, ca mama lor :). Se descurcă să facă aproape orice.
Ca mamă, cum e viața alături de adolescente?
Oooo, sunt zile foarte frumoase, iar altele în care îmi vine să ies pe ușă și să le las așa. Mai ales când fac amândouă coaliție pe un subiect cu care eu nu sunt de acord. Ne luăm la harță pe diverse teme pentru că suntem generații diferite și, implicit, cu opinii diferite. Dar cel mai mult mă supăr când nu își fac ordine…
Sunt zile în care ai schimba totul în viața ta?
Uneori aș pleca pe o insulă să stau și să mă uit la ocean și când zic asta prietenilor mei, toți râd de mine și nimeni nu mă ia în serios. Cam așa îmi zic: „Du-te, măi, de aici! Tu, mai mult de două săptămâni, nu poți sta locului!” Mă bufnește râsul pentru că așa este. Nu am stare, trebuie să fac ceva.
Îmi place să fac lucruri creative și mă bucur foarte tare când cei cu care lucrez îmi dau libertate să fac lucruri frumoase.
Ce te enervează cel mai tare în relaționarea cu cei din jur?
Cred că neseriozitatea și, la nivel de societate, degradarea… lipsa valorilor reale, lipsa bunului simț, ca să nu mai zic, manierele, pentru că acestea aproape au dispărut.
Ce-ți dorești cel mai mult pentru tine, dar doar pentru tine? Ce te face fericită?
Îmi aduc foarte multă bucurie călătoriile, să văd lumea, să ajung în locuri de poveste și să fiu înconjurată de oameni simpatici.
Ce-ți place să faci în timpul liber?
În sezonul cald grădinăresc, în vacanță călătoresc și îmi place mult să dansez… asta știe toată lumea. Când zic că plec la doisprezece noaptea acasă (ca Cenușăreasa :)), sigur stau până la ora două.
La ce nu vei renunța niciodată?
La spiritul meu liber… sper!
Cartea în care te-ai regăsit sau care ți-a ghidat drumul în viață?
Nu știu… cred că fiecare carte îți aduce măcar două, trei pasaje interesante. Nu am una anume. Când eram mică, îmi plăceau foarte mult „Cuore” și „Singur pe lume”. Mi se părea că descriau copii foarte curajoși, care învingeau greutățile și, cu toate astea, aveau suflet bun.
Ce îți spui în momentele grele pentru a te mobiliza?
Dacă am două mâini, cap, picioare și sunt sănătoasă, TREBUIE să pot continua! Trebuie să fie bine!
INTERVIU DE: MIHAELA RADA
FOTO: ARHIVA PERSONALĂ
MAKE UP: ALINA BARBU
HAIR STYLIST: CRISTINA ȘCHIOPU – EGOIST
STYLING: ANA AMELIAN NECHITA
FOTO: CRISTIAN PANDIA