Hai să recunoaștem, că tot nu ne aude nimeni: să nu ai serviciu sau să ai un job lipsit de perspectivă e al naibii de neplăcut. Cu atât mai mult la noi, unde rata șomajului este încă destul de mare, iar mai toate posturile bune intră direct pe mâna rudelor și a prietenilor șefilor cei mari. Dar asta nu înseamnă că trebuie să te resemnezi și să petreci ore în șir pe canapea, în fata televizorului, numărând îngrozită ultimii bani din pușculiță!
Noi îți dezvăluim cel mai recent și cel mai bine păstrat secret din lumea economică: chiar există joburi bune în țara asta! Trebuie doar să știi să le găsești. Tot ce ai învățat în anii trecuți despre interviuri, CV-uri și scrisori de intenție este înca valabil, în mare măsură. Totuși, acum sunt în vogă metodele mai creative. Iată-le pe cele mai recente și mai eficiente.
Extinde-ți rețeaua de relații
Metoda de ieri: Îți anunți toți membrii familiei și prietenii că ești în căutarea unui (alt) loc de muncă.
Strategia de azi: Metoda rețelei încă mai funcționează pentru o mulțime de joburi, în primul rând pentru că majoritatea șefilor nu au timp să caute angajați noi prin metode „de manual”. Însă, pentru a găsi ceea ce cauți, acum trebuie să-ți extinzi rețeaua de relații mai mult ca niciodată. Trimite-ți CV-ul la toate persoanele cu care ai vorbit măcar o dată în viață. Sigur le găsești pe rețelele sociale, dacă nu ai un contact direct. Amintește-ți din ce asociații sau grupuri de activitate ai făcut parte când erai mai tânără și mai zvăpăiată: Liga Studenților, trupa de teatru a liceului, revista școlii generale… Ia legătura cu foștii colegi și anunță-i că ai ieșit „pe piață”. Nu se știe niciodată ce mare boss a ajuns vreunul dintre ei!
Încearcă să obții un interviu… pe scurtătură
Metoda de ieri: Iei legătura cu șeful cel mare al unei firme și îl rogi să-ți acorde 30 de minute pentru un interviu.
Strategia de azi: Acum, cand șefii nu au timp nici să-și bea cafeaua de dimineață în liniște, iar soțiile lor trebuie să se înscrie în audiență pentru a-i întreba ce să prepare pentru cină, e greu de presupus că vreunul dintre ei îți va acorda tocmai ție un întreg sfert de oră! În schimb, e foarte probabil ca asistenta lui să aibă timpul și interesul să te asculte. De ce? Pentru că unele companii, mai ales multinaționalele, au programe prin care angajații care aduc în firmă oameni capabili sunt răsplătiți financiar. Nu trebuie să mai explicăm de ce un asistent cu salariu mediu va fi mai dispus să te ajute decât un director cu vilă și piscină.
Încearcă și variantele fără Internet
Metoda de ieri: Cu câțiva ani în urmă, plasarea unui CV pe net era cea mai rapidă și mai ușoara (și suficientă!) cale de a obține oferte și interviuri de angajare.
Strategia de azi: Acum site-urile specializate sunt bombardate cu mii de CV-uri, iar angajatorii rareori își pierd timpul scormonind printre ele pentru a găsi ceea ce caută. Fii originală, trimite un CV prin tradiționala Poștă Română. Oricât de mult te-ar tenta să expediezi pe e-mail, în câteva secunde, 10 mesaje bine buchisite, nu uita că angajatorii primesc zeci de astfel de scrisori electronice, solicitate sau nu, zi de zi. Majoritatea CV-urilor migălos completate vor fi trimise în folderul Trash fără a fi deschise măcar. Dacă însă CV-ul tău va ateriza direct pe biroul angajatorului, ai șanse destul de mari ca acesta măcar să-l citească, fie și în grabă, înainte de a-l pasa secretarei.
Documentează-te în privința firmelor
Metoda de ieri: Te duci direct la o firmă mare, în ideea că unde sunt mulți angajați sunt și multe posturi în care te-ai putea strecura și tu.
Strategia de azi: Noile „mine de aur” în domeniul economic sunt companiile cu mai puțin de 250 de angajați. Conform ultimelor statistici, acestea scot la concurs de două ori mai multe posturi decât firmele foarte mari. Pentru a găsi ofertele acestor companii mici, citește și anunțurile de mica publicitate din ziarele și de pe site-urile locale, nu doar anunțurile pe site-urile de joburi. De asemenea, trimite-ți CV-ul la firma care a publicat cele mai multe posturi libere, chiar dacă nici unul dintre ele nu e ceea ce cauți. De multe ori, o firmă care scoate la concurs mai multe locuri caută să se extindă și s-ar putea să fii chemată la interviu pentru un post nepublicat încă.
Personalizează-ți CV-ul
Metoda de ieri: Redactezi un CV și o scrisoare de intenție standard, pe care le trimiți neschimbate în stânga și în dreapta.
Strategia de azi: În ziua de azi, dacă nu îți adaptezi CV-ul și scrisoarea de intenție la fiecare job pe care îl vizezi, nu ai șanse prea mari să fii invitată la interviu. În primul rând, redactează-ți scrisoarea de intenție în format și limbaj specific postului respectiv. Asta dovedește că știi multe despre el și ți-l dorești cu adevărat. Apoi pregătește-ți CV-ul pentru „căutarea” online. Pentru a ieși în evidență, trebuie să introduci cuvintele prezente în anunțul de angajare. De exemplu, dacă aplici pentru un post de asistent marketing, nu uita să plasezi în prezentarea experienței tale cuvintele „asistent” și „marketing” (nu neaparat împreună)!
Pregătește-te pentru interviu
Metoda de ieri: Intervievatorul îți acordă 30 de minute pentru a vedea de ce ești în stare și a-ți da ocazia să te pui în valoare cât mai bine.
Strategia de azi: Astăzi, când totul în lumea business-ului se petrece pe modul fast-forward, un interviu nu ține decât maximum 15 minute, în cazurile fericite. Iar dacă angajatorul nu e impresionat de tine în primele 5 minute, interviul se va termina cu mult mai repede și toată demonstrația ta de forță, pregătită din timp, va fi „ucisă din fașă”.
Intră la interviu cu poșeta într-o mână și CV-ul în cealaltă, alături de o agendă și un pix. Renunță la orice alt obiect pe care l-ai putea scăpa din mână sau cu care va trebui să jonglezi pentru a nu-ți șifona sacoul sau CV-ul. Primul lucru pe care trebuie să-l audă urechile de multe ori plictisite ale intervievatorului este: „Vă mulțumesc pentru timpul acordat acestui interviu!” Înainte de a începe interviul, întreabă respectuos dacă nu îl deranjează să îți iei notițe. Nu numai că nu îl va deranja, dar cu siguranță va aprecia profesionalismul care te caracterizează.
Păstrează legătura și după interviu
Metoda de ieri: Redactezi o scrisoare de mulțumire dupa interviu, o expediezi via e-mail și gata!
Strategia de azi: O scrisoarea de mulțumire ar trebui trimisă, într-adevăr, însă asta nu e suficient. Chiar dacă ai reușit să te angajezi pe un post foarte bun, nu trebuie să îi ignori pe ceilalți angajatori cu care ai luat legătura. Trimite-le prin e-mail o notă scurtă prin care îi anunți unde și pe ce post ai fost acceptată. Se vor întreba dacă nu cumva au greșit când au decis că nu esti potrivită pentru jobul oferit de ei și te vor ține minte pentru data viitoare când vor avea un post liber.
Scrisoarea de prezentare perfectă:
- Devotament: Asigură-l pe angajator că, odată angajată, nu vei începe să-ți cauti imediat ceva mai bun.
- Creativitate: Angajatorii caută oameni care le pot oferi diferite soluții pentru orice tip de problemă.
- Focus pe rezultate concrete: Companiile sunt interesate de profit, deci e important de știut că tu vei contribui, chiar și indirect, la creșterea veniturilor.
- Entuziasm: În situații de criză, moralul tuturor se face una cu podeaua. Dacă știi… să-l ridici și să-l scuturi de praf, vei deveni un om-cheie al companiei!
Sursă foto: 123rf.com